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Wissenschaftspreis der DGfMM für Stine Alpheis

Für Ihren Artikel "Influence of Adverse Childhood Experiences and Perfectionism on Musician’s Dystonia: a Case Control Study" hat unsere Doktorandin Stine Alpheis den diesjährigen Wissenschaftspreis der Deutschen Gesellschaft für Musikphysiologie und Musiker-Medizin (DGfMM)erhalten. Herzlichen Glückwunsch!

Alpheis, S., Altenmüller, E. and Scholz, D.S., 2022. Influence of Adverse Childhood Experiences and Perfectionism on Musician’s Dystonia: a Case Control Study. Tremor and Other Hyperkinetic Movements, 12(1), p.8. DOI: http://doi.org/10.5334/tohm.687

Zertifikatskurs Musikphysiologie

Der Kurs findet statt vom 20. Januar bis 18. Juni 2023 an der Universität der Künste Berlin (UdK) und wird geleitet von Prof. Dr. Alexander Schmidt (u.a. UdK Berlin) und Prof. Eckart Altenmüller (HMTM Hannover). Der Kurs umfasst 136 Unterrichtseinheiten an sechs Terminen und richtet sich an Musiker*innen, Musik- und Gesangspädagog*innen, Psycholog*innen, Physio- und andere Körpertherapeut*innen sowie  Mediziner*innen. Details entnehmen Sie bitte der verlinkten Broschüre.

Prof. Dr. med. Eckart Altenmüller bei ZEIT WISSEN

Unter Mitwirkung von Prof. Dr. Eckart Altenmüller ist im ZEIT-WISSEN-Podcast „Woher weißt Du das?“ eine Extrasendung über Mutmachsongs, Balkonkonzerte und vernetzte Chöre in der Corona-Krise erschienen: Was macht Musik zur Seelentrösterin? Wann verursacht sie Gänsehaut? Und was lehrt uns gemeinsames Musikerleben für die Zeit nach Corona?

Die Antworten des Direktors des Instituts für Musikphysiologie und Musiker-Medizin an der HMTMH sind nachzuhören: Hier geht es zum Beitrag „Der Corona-Soundtrack – welche Musik Mut macht“ von Max Rauner und Miriam Steiner.

"Wie die Musik entstanden ist"

Prof. Dr. Eckart Altenmüller im Deutschlandfunk (26.7.2018)

Text: https://www.deutschlandfunk.de/forschung-wie-die-musik-entstanden-ist.1148.de.html?dram:article_id=423958

Vom Neanderthal in die Philharmonie

Neues Buch über Stellenwert der Musik: "Ganz wichtiger sozialer Klebstoff."

 

Hören Sie hier einen Beitrag des Dlf über das neue Buch von Prof. Dr. med Altenmüller:

http://www.deutschlandfunk.de/neues-buch-ueber-stellenwert-der-musik-ganz-wichtiger.1993.de.html?dram:article_id=416352

"Was Musik mit uns macht": KlassikPlus auf BR Klassik mit Prof. Altenmüller

"Was passiert beim Musizieren in unserem Gehirn? Wieso schämen sich Jugendliche oftmals beim Singen? Warum haben durchschnittlich mehr Chinesen als Europäer das absolute Gehör? Der Neurologe Eckart Altenmüller von der Universität Hannover forscht zum Thema Gehirn und Musik und erklärt die wichtigsten Zusammenhänge. Tickt ein Musikergehirn wirklich anders oder steckt vielleicht in jedem von uns das Zeug zum Virtuosen?"

Hier können Sie die Sendung KlassikPlus vom 25. Januar 2018 auf BR Klassik nachhören.

 

Dienstag, 10.03.2015 10:06 - Alter: 8 Jahre

Apollo's curse: neurological causes of motor impairments in musicians

Altenmüller, E.; Ioannou, C. I. & Lee. Apollo's curse: neurological causes of motor impairments in musicians Chapter 5 In: A. Altenmüller, E.; Finger, S. & Boller, F. (Eds.) Music, Neurology, and Neuroscience: Evolution, the Musical Brain, Medical Conditions, and Therapies, Amsterdam: Elsevier, 2015, 216, 197-215

Abstract

Performing music at a professional level is probably one of the most complex human accomplishments. Extremely fast and complex, temporo-spatially predefined movement patterns have to be learned, memorized, and retrieved with high reliability in order to meet the expectations of listeners. Performing music requires not only the integration of multimodal sensory and motor information, and its precise monitoring via auditory and kinesthetic feedback, but also emotional communicative skills, which provide a “speaking” rendition of a musical masterpiece. To acquire these specialized auditory-sensory-motor and emotional skills, musicians must undergo extensive training periods over many years, which start in early childhood and continue on through stages of increasing physical and strategic complexities. Performance anxiety, linked to high societal pressures such as the fear of failure and heightened self-demands, frequently accompanies these learning processes.
Motor disturbances in musicians are common and include mild forms, such as temporary motor fatigue with short-term reduction of motor skills, painful overuse injuries following prolonged practice, anxiety-related motor failures during performances (choking under pressure), as well as more persistent losses of motor control, here termed “dynamic stereotypes” (DSs). Musician's dystonia (MD), which is characterized by the permanent loss of control of highly skilled movements when playing a musical instrument, is the gravest manifestation of dysfunctional motor programs, frequently linked to a genetic susceptibility to develop such motor disturbances.
In this review chapter, we focus on different types of motor failures in musicians. We argue that motor failures in musicians develop along a continuum, starting with subtle transient degradations due to fatigue, overuse, or performance stress, which transform by and by into more permanent, still fluctuating motor degradations, the DSs, until a more irreversible condition, MD manifests. We will review the epidemiology and the principles of medical treatment of MD and discuss prevention strategies.

Zuletzt bearbeitet: 15.11.2022

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